Carrer Pons i Subirà, 3 (Barcelona) info@nollegiu.cat

Professor del curs: Laura Cabré

Més informació

Contingut i objectius

El poeta Quint Horaci Flac és un dels exponents cabdals de l’edat d’or de la literatura llatina. La seva obra poètica està constituïda per dos llibres de Sàtires, un recull d’Epodes, quatre llibres d’Odes i dos, d’Epístoles.

Home d’una personalitat singular, el seu caràcter independent, regit pel ne quid nimis, “res en excés”, es fa palès en tota la seva producció poètica i la dota d’una potència extraordinària. En la poesia d’Horaci, sense desentonar, es combina la crítica punyent amb la professió d’un pensament pragmàtic que entronca amb la filosofia epicúria.

Els seus versos, per la perfecció formal i pels motius literaris que s’hi tracten, l’erigiren en model líric inqüestionable per a la posteritat. Les Odes horacianes, sobretot, han fornit la tradició literària europea d’un elenc de tòpics com cap altra obra de l’antiguitat ho ha fet.

L’objectiu d’aquest curs és fer un tast lector de lírica horaciana. Cada sessió girarà al voltant d’un poema d’Horaci associat a un tòpic (Beatus ille, carpe diem, aurea mediocritas i non omnis moriar). Partint d’aquests tòpics, en una mena de recitatio bilingüe en la intimitat, llegirem el poema d’Horaci corresponent i li resseguirem arrels i branques.

Programa de treball:

1a sessió: … ut me libertino patre natum (Sàtires 1, 6, 6), “Com ara jo mateix, que soc fill d’un llibert”

Presentació del poeta: Horaci explica més coses d’ell mateix que cap altre poeta antic. Les Sàtires i les Epístoles, constitueixen la font més rica de dades biogràfiques. Una lectura seleccionada de passatges d’aquestes dues obres ens proporcionarà un autoretrat físic i intel·lectual del nostre poeta.

2a sessió: Beatus ille qui procul negotiis (Epodes 2), “Feliç aquell que lluny dels negocis”

El Beatus ille és el motiu clàssic de l’elogi de la vida al camp. Aquesta lloança, en boca d’un personatge que fantasieja a esdevenir un “neorural”, reflecteix la constant en la psicologia de l’ésser humà de no estar mai satisfet amb allò que té. El tòpic és present també en altres passatges de l’obra horaciana i són moltes i molt bones les traduccions, adaptacions i recreacions que ha inspirat l’Epode segon d’Horaci en totes les literatures europees.

3a sessió: Tu ne quaesieris, scire nefas, quem mihi, quem tibi (Odes 1, 11), “Tu, ara, no et preguntis, saber-ho no és lícit, quina fi ens han donat a tu i a mi els déus”

L’Oda a Leucònoe és la que conté la fórmula del carpe diem que dona nom al famós tòpic. Està adreçada a una noia “càndida”, a qui el poeta aconsella que es deixi estar d’horòscops, d’amoïnar-se pel futur, i  que “espremi” el present. El mateix tema el trobem en una altra oda del llibre primer, l’Oda a Taliarc (1, 9) o en el famós precedent de Catul Vivamus, mea Lesbia, atque amemus (Poemes 5).

4a sessió: Rectius vives, Licini, neque altum (Odes 2, 10), “Viuràs millor, Licini, si no vas a mar obert”

Una de les odes d’Horaci més famoses, la que aconsella el terme mitjà com a regla de vida, l’aurea mediocritas. El poema se centra en dos temes clau i molt convencionals, tractats sovint en Horaci: la moderació en la vida és l’enfocament més saludable i més prudent i un home amb dos dits de front hauria d’estar preparat perquè la seva sort canviï sense avisar.

5a sessió: Exegi monumentum aere perennius (Odes 3, 30), “He acabat un monument més durador que el bronze”

En la lírica d’Horaci hi ha un tema força recurrent: la realitat inevitable de la mort. La naturalesa és cíclica, però l’ésser humà té una existència lineal. La mort iguala tots els homes: “La pàl·lida mort pica amb un cop de peu igual a les cabanes dels pobres i a les torres dels reis (Odes 1, 4, 13-14)”. El poeta, però, gràcies a la celebritat de la seva obra se’n podrà sostreure en part: non omnis moriar, “no moriré del tot”, escriu Horaci en l’oda que serveix de colofó al llibre III. Aquesta sentència, plena d’orgull, expressió d’una esperança, més que no pas d’una certesa, s’ha fet real a través dels temps i ha superat amb escreix les expectatives del poeta.

 

Lectures recomanades. (No és necessari haver-ho llegit tot doncs es tracta d’aproximar-se i descobrir. Abans de començar el curs lliurarem un dossier)

  • Horaci. Sàtires (prol. y trad. de Jaume Juan), Adesiara, Martorell 2008.
  • Quinto Horacio Flaco. Epístolas. Arte poética (ed. y trad. de Fernando Navarro), CSIC, Madrid 2002.
  • Horaci. Odes i epodes (ed. i trad. de Josep Vergés), FBM, Barcelona 1978-81.
  • Horacio. Odas (trad. Jaume Juan), Bosch, Barcelona 1988.
  • Horacio. Odas y Epodos (intr., ed. y trad. de Manuel Fernández Galiano y Vicente Cristóbal), Cátedra, Madrid 19972.
  • Epodos. Odas. Horacio (intr., trad. y not. de Vicente Cristóbal), Alianza Editorial, Madrid 2005.
  • Horacio. Odas · Canto secular · Epodos (intr., trad. y not. de José Luis Moralejo) Gredos, Madrid 2007.
  • Harrison, Stephen (ed.), The Cambridge Companion to Horace, Cambridge University Press, Cambridge 2007.

Descripció

Contingut i objectius

El poeta Quint Horaci Flac és un dels exponents cabdals de l’edat d’or de la literatura llatina. La seva obra poètica està constituïda per dos llibres de Sàtires, un recull d’Epodes, quatre llibres d’Odes i dos, d’Epístoles.

Home d’una personalitat singular, el seu caràcter independent, regit pel ne quid nimis, “res en excés”, es fa palès en tota la seva producció poètica i la dota d’una potència extraordinària. En la poesia d’Horaci, sense desentonar, es combina la crítica punyent amb la professió d’un pensament pragmàtic que entronca amb la filosofia epicúria.

Els seus versos, per la perfecció formal i pels motius literaris que s’hi tracten, l’erigiren en model líric inqüestionable per a la posteritat. Les Odes horacianes, sobretot, han fornit la tradició literària europea d’un elenc de tòpics com cap altra obra de l’antiguitat ho ha fet.

L’objectiu d’aquest curs és fer un tast lector de lírica horaciana. Cada sessió girarà al voltant d’un poema d’Horaci associat a un tòpic (Beatus ille, carpe diem, aurea mediocritas i non omnis moriar). Partint d’aquests tòpics, en una mena de recitatio bilingüe en la intimitat, llegirem el poema d’Horaci corresponent i li resseguirem arrels i branques.

Programa de treball:

1a sessió: … ut me libertino patre natum (Sàtires 1, 6, 6), “Com ara jo mateix, que soc fill d’un llibert”

Presentació del poeta: Horaci explica més coses d’ell mateix que cap altre poeta antic. Les Sàtires i les Epístoles, constitueixen la font més rica de dades biogràfiques. Una lectura seleccionada de passatges d’aquestes dues obres ens proporcionarà un autoretrat físic i intel·lectual del nostre poeta.

2a sessió: Beatus ille qui procul negotiis (Epodes 2), “Feliç aquell que lluny dels negocis”

El Beatus ille és el motiu clàssic de l’elogi de la vida al camp. Aquesta lloança, en boca d’un personatge que fantasieja a esdevenir un “neorural”, reflecteix la constant en la psicologia de l’ésser humà de no estar mai satisfet amb allò que té. El tòpic és present també en altres passatges de l’obra horaciana i són moltes i molt bones les traduccions, adaptacions i recreacions que ha inspirat l’Epode segon d’Horaci en totes les literatures europees.

3a sessió: Tu ne quaesieris, scire nefas, quem mihi, quem tibi (Odes 1, 11), “Tu, ara, no et preguntis, saber-ho no és lícit, quina fi ens han donat a tu i a mi els déus”

L’Oda a Leucònoe és la que conté la fórmula del carpe diem que dona nom al famós tòpic. Està adreçada a una noia “càndida”, a qui el poeta aconsella que es deixi estar d’horòscops, d’amoïnar-se pel futur, i  que “espremi” el present. El mateix tema el trobem en una altra oda del llibre primer, l’Oda a Taliarc (1, 9) o en el famós precedent de Catul Vivamus, mea Lesbia, atque amemus (Poemes 5).

4a sessió: Rectius vives, Licini, neque altum (Odes 2, 10), “Viuràs millor, Licini, si no vas a mar obert”

Una de les odes d’Horaci més famoses, la que aconsella el terme mitjà com a regla de vida, l’aurea mediocritas. El poema se centra en dos temes clau i molt convencionals, tractats sovint en Horaci: la moderació en la vida és l’enfocament més saludable i més prudent i un home amb dos dits de front hauria d’estar preparat perquè la seva sort canviï sense avisar.

5a sessió: Exegi monumentum aere perennius (Odes 3, 30), “He acabat un monument més durador que el bronze”

En la lírica d’Horaci hi ha un tema força recurrent: la realitat inevitable de la mort. La naturalesa és cíclica, però l’ésser humà té una existència lineal. La mort iguala tots els homes: “La pàl·lida mort pica amb un cop de peu igual a les cabanes dels pobres i a les torres dels reis (Odes 1, 4, 13-14)”. El poeta, però, gràcies a la celebritat de la seva obra se’n podrà sostreure en part: non omnis moriar, “no moriré del tot”, escriu Horaci en l’oda que serveix de colofó al llibre III. Aquesta sentència, plena d’orgull, expressió d’una esperança, més que no pas d’una certesa, s’ha fet real a través dels temps i ha superat amb escreix les expectatives del poeta.

 

Lectures recomanades. (No és necessari haver-ho llegit tot doncs es tracta d’aproximar-se i descobrir. Abans de començar el curs lliurarem un dossier)

  • Horaci. Sàtires (prol. y trad. de Jaume Juan), Adesiara, Martorell 2008.
  • Quinto Horacio Flaco. Epístolas. Arte poética (ed. y trad. de Fernando Navarro), CSIC, Madrid 2002.
  • Horaci. Odes i epodes (ed. i trad. de Josep Vergés), FBM, Barcelona 1978-81.
  • Horacio. Odas (trad. Jaume Juan), Bosch, Barcelona 1988.
  • Horacio. Odas y Epodos (intr., ed. y trad. de Manuel Fernández Galiano y Vicente Cristóbal), Cátedra, Madrid 19972.
  • Epodos. Odas. Horacio (intr., trad. y not. de Vicente Cristóbal), Alianza Editorial, Madrid 2005.
  • Horacio. Odas · Canto secular · Epodos (intr., trad. y not. de José Luis Moralejo) Gredos, Madrid 2007.
  • Harrison, Stephen (ed.), The Cambridge Companion to Horace, Cambridge University Press, Cambridge 2007.

Informació addicional

Preus i descomptes

Carnet Biblioteca, Carnet Casa Amèrica, Carnet Nolector, Preu general

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies. ACEPTAR
Aviso de cookies