Carrer Pons i Subirà, 3 (Barcelona) info@nollegiu.cat
Sale

Si diem Leonardo, Michelangelo, Raffaello no ens referim a les tortugues ninja, sinó als tres artistes més importants del Renaixement italià, i si afegim Dürer tenim un pòquer d’asos. L’art del segle XVI és inconcebible sense el seus noms. Per això  dediquem el cicle #NoPinteu, del qual ja celebrem la tercera edició, a analitzar l’obra i la vida d’aquests quatre grans mestres.

Totes les sessions seran en dissabte a les 18:30h, coordinades per Carme Rodríguez Pamias, historiadora de l’art amb un màster en Museologia a la Universitat de Ginebra.

DETALL DEL PROGRAMA:

20 d’octubre, 18:30h – Albrecht Dürer. Pintura i dibuix

El més important dels pintors alemanys del Renaixement. Partint de les seves primeres obres, amb una claríssima influència flamenca, es va encarregar de proveir un model amb el qual els seus compatriotes poguessin combinar l’interès pels detalls naturalistes amb els aspectes més teòrics de l’art italià. A partir dels nombrosos dibuixos que es conserven veurem la mestria del detall i, amb les seves pintures, la poesia de la seva pinzellada.

17 de novembre, 18:30h  Albrecht Dürer. Gravat

Dürer era fill d’un orfebre i l’ofici del seu pare el va preparar, ja que es va convertir en el millor gravador que ha existit mai. Va revolucionar aquest art i va produir obres mestres indiscutibles. Dürer va reproduir els seus gravats a través de la impremta i els va difondre per tot Europa, ja que cada gravat podia tenir una tirada de més de mil exemplars. Òbviament també el van fer un home considerablement ric.

15 de desembre, 18:30h Leonardo da Vinci. Al servei dels Sforza

Leonardo a Ludovico Sforza, 1482:

“… En caso de necesidad construiré cañones, morteros y artillería ligera de formas adecuadas y útiles, fuera del uso común.

Donde la operación de bombardeo fracase, elaboraré catapultas, manganas, trabucos, y otras armas de maravillosa eficacia y que no suelen utilizarse. En resumen, dependiendo del caso, puedo elaborar varios e innumerables medios de ataque y defensa.​

En tiempos de paz creo que podría proporcionar completa satisfacción, tan buena como la de cualquier otro, en arquitectura y en el diseño de edificios públicos y privados; y en guiar el agua de un lugar a otro.

Puedo realizar escultura en mármol, bronce o arcilla, o también puedo pintar cualquier cosa que sea necesario.

Igualmente, el caballo de bronce puede ser realizado para la gloria inmortal de la memoria feliz de su padre y la casa ilustre de los Sforza.

Y si alguna de las cosas anteriormente citada le parece a alguien imposible o no viable, estoy listo para realizar el experimento en su parque, o en cualquier lugar que pueda complacer a su Excelencia – a quien me dirijo con la mayor humildad, etc.”

19 de gener, 18:30h Leonardo da Vinci. De Venècia a França

Epitafi de Vasari a Leonardo:

“Leonardo de Vinci, què més es pot dir? El seu geni diví i la seva mà divina li van meréixer d’expirar sobre el pit d’un rei. La virtut i la fortuna van vetllar, premi a les grans despeses, en aquest monument que li correspon.”

16 de febrer, 18:30h Michelangelo Buonarroti. Escultura

Parlar de l’escultura del segle XVI és parlar de Michelangelo, una figura magistral que enfosqueix els altres artistes de la seva generació que s’havien apropat a aquesta disciplina. La pedra i la capacitat de fer emergir una forma humana a través del seu treball el fascinava. I va ser en aquest camp en el qual va assolir l’excel·lència.

16 de març, 18:30h Michelangelo Buonarroti. La pintura i el dibuix

Encara que ell mateix es va considerar principalment escultor, el cert és que a través del dibuix va dominar també l’arquitectura i la pintura del seu temps amb una capacitat d’inventiva i superació prodigioses.

27 d’abril, 18:30h Michelangelo Buonarroti. Els grans cicles pictòrics del Vaticà

Els frescos de la capella Sixtina estaven prevists per tot un equip però Michelangelo va fer tota la feina gairebé en solitari. En un sonet va escriure una estrofa extremadament descriptiva:  “… la meva brotxa tot el temps sobre mi descarrega gotes de pintura, fent de la meva cara un drap.”

Coronat per Vasaru com el cim artístic de tots els temps, Michelangelo va disfrutar en vida d’una admiració i una influència que han sobreviscut posteriorment.

18 de maig, 18:30h Raffaello Sanzio. Primera època i les Stanze

Raffaello ha estat sempre reconegut com un dels més grans pintors del Renaixement a Itàlia. En la seva curta vida es va veure aclamat com a pintor, dissenyador i arquitecte, i va treballar per dos dels principals mecenes del seu temps, els papes Juli II i Lleó X.

Raffaello va estudiar i aprendre dels millors artistes de la seva època, Michelangelo i Leonardo, i va crear l’escola romana, que va influenciar enormement els pintors del barroc, Ingress i els Nazarens.

15 de juny, 18:30h Raffaello Sanzio. Els retrats i la resta d’obra pictòrica

Els retrats de la Fornarina, on es veu tot l’amor que portava Raffaello a la seva estimada, són un dels cims de l’art del retrat al Renaixement. En els darrers anys la seves obres mostren l’evolució de l’estil cap a una obra més acabada i un clarobscur més intens que li serà característic. Raffaello va morir el mateix dia que complia trenta-set anys i va ser vetllat al Vaticà, al peu de la seva darrera obra mestra, La transfiguració, abans de ser enterrat al Panteó de Roma. Va ser tan honrat en la seva mort com ho havia estat en vida.

Descripció

Si diem Leonardo, Michelangelo, Raffaello no ens referim a les tortugues ninja, sinó als tres artistes més importants del Renaixement italià, i si afegim Dürer tenim un pòquer d’asos. L’art del segle XVI és inconcebible sense el seus noms. Per això  dediquem el cicle #NoPinteu, del qual ja celebrem la tercera edició, a analitzar l’obra i la vida d’aquests quatre grans mestres.

Totes les sessions seran en dissabte a les 18:30h, coordinades per Carme Rodríguez Pamias, historiadora de l’art amb un màster en Museologia a la Universitat de Ginebra.

DETALL DEL PROGRAMA:

20 d’octubre, 18:30h – Albrecht Dürer. Pintura i dibuix

El més important dels pintors alemanys del Renaixement. Partint de les seves primeres obres, amb una claríssima influència flamenca, es va encarregar de proveir un model amb el qual els seus compatriotes poguessin combinar l’interès pels detalls naturalistes amb els aspectes més teòrics de l’art italià. A partir dels nombrosos dibuixos que es conserven veurem la mestria del detall i, amb les seves pintures, la poesia de la seva pinzellada.

17 de novembre, 18:30h  Albrecht Dürer. Gravat

Dürer era fill d’un orfebre i l’ofici del seu pare el va preparar, ja que es va convertir en el millor gravador que ha existit mai. Va revolucionar aquest art i va produir obres mestres indiscutibles. Dürer va reproduir els seus gravats a través de la impremta i els va difondre per tot Europa, ja que cada gravat podia tenir una tirada de més de mil exemplars. Òbviament també el van fer un home considerablement ric.

15 de desembre, 18:30h Leonardo da Vinci. Al servei dels Sforza

Leonardo a Ludovico Sforza, 1482:

“… En caso de necesidad construiré cañones, morteros y artillería ligera de formas adecuadas y útiles, fuera del uso común.

Donde la operación de bombardeo fracase, elaboraré catapultas, manganas, trabucos, y otras armas de maravillosa eficacia y que no suelen utilizarse. En resumen, dependiendo del caso, puedo elaborar varios e innumerables medios de ataque y defensa.​

En tiempos de paz creo que podría proporcionar completa satisfacción, tan buena como la de cualquier otro, en arquitectura y en el diseño de edificios públicos y privados; y en guiar el agua de un lugar a otro.

Puedo realizar escultura en mármol, bronce o arcilla, o también puedo pintar cualquier cosa que sea necesario.

Igualmente, el caballo de bronce puede ser realizado para la gloria inmortal de la memoria feliz de su padre y la casa ilustre de los Sforza.

Y si alguna de las cosas anteriormente citada le parece a alguien imposible o no viable, estoy listo para realizar el experimento en su parque, o en cualquier lugar que pueda complacer a su Excelencia – a quien me dirijo con la mayor humildad, etc.”

19 de gener, 18:30h Leonardo da Vinci. De Venècia a França

Epitafi de Vasari a Leonardo:

“Leonardo de Vinci, què més es pot dir? El seu geni diví i la seva mà divina li van meréixer d’expirar sobre el pit d’un rei. La virtut i la fortuna van vetllar, premi a les grans despeses, en aquest monument que li correspon.”

16 de febrer, 18:30h Michelangelo Buonarroti. Escultura

Parlar de l’escultura del segle XVI és parlar de Michelangelo, una figura magistral que enfosqueix els altres artistes de la seva generació que s’havien apropat a aquesta disciplina. La pedra i la capacitat de fer emergir una forma humana a través del seu treball el fascinava. I va ser en aquest camp en el qual va assolir l’excel·lència.

16 de març, 18:30h Michelangelo Buonarroti. La pintura i el dibuix

Encara que ell mateix es va considerar principalment escultor, el cert és que a través del dibuix va dominar també l’arquitectura i la pintura del seu temps amb una capacitat d’inventiva i superació prodigioses.

27 d’abril, 18:30h Michelangelo Buonarroti. Els grans cicles pictòrics del Vaticà

Els frescos de la capella Sixtina estaven prevists per tot un equip però Michelangelo va fer tota la feina gairebé en solitari. En un sonet va escriure una estrofa extremadament descriptiva:  “… la meva brotxa tot el temps sobre mi descarrega gotes de pintura, fent de la meva cara un drap.”

Coronat per Vasaru com el cim artístic de tots els temps, Michelangelo va disfrutar en vida d’una admiració i una influència que han sobreviscut posteriorment.

18 de maig, 18:30h Raffaello Sanzio. Primera època i les Stanze

Raffaello ha estat sempre reconegut com un dels més grans pintors del Renaixement a Itàlia. En la seva curta vida es va veure aclamat com a pintor, dissenyador i arquitecte, i va treballar per dos dels principals mecenes del seu temps, els papes Juli II i Lleó X.

Raffaello va estudiar i aprendre dels millors artistes de la seva època, Michelangelo i Leonardo, i va crear l’escola romana, que va influenciar enormement els pintors del barroc, Ingress i els Nazarens.

15 de juny, 18:30h Raffaello Sanzio. Els retrats i la resta d’obra pictòrica

Els retrats de la Fornarina, on es veu tot l’amor que portava Raffaello a la seva estimada, són un dels cims de l’art del retrat al Renaixement. En els darrers anys la seves obres mostren l’evolució de l’estil cap a una obra més acabada i un clarobscur més intens que li serà característic. Raffaello va morir el mateix dia que complia trenta-set anys i va ser vetllat al Vaticà, al peu de la seva darrera obra mestra, La transfiguració, abans de ser enterrat al Panteó de Roma. Va ser tan honrat en la seva mort com ho havia estat en vida.

Informació addicional

Preus i descomptes

Carnet Nolector, Preu general

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies. ACEPTAR
Aviso de cookies